M. Уешиба

Морихей Уешиба е продължител на  древното самурайско изкуство на меча и основател на АйКиДо. Целият набор от техники в айкидо произлиза от владеенето на катана.
Ето един от разказите за Началото:

През пролетта на 1925 г. един японски морски офицер, отличен фехтовач, поискал да премери силите си с майстора на различни бойни изкуства Морихей Уешиба. Четиридесет и две годишният тогава Морихей наскоро се бил завърнал от продължително уединение в планината Айябе, където прекарал четири години след смъртта на баща си в аскетичен живот и непрестанни занимания с куки шинито - тайни методи на тренировка, включващи глад, дълги молитви, медитация във водите на водопада Начи и дълбоко осмисляне на всяка бойна техника. Той приел предизвикателството, при положение, че остане невъоръжен. Офицерът сметнал това за обида и гневно атакувал с дървения си меч. Трябвало му съвсем малко време, за да разбере, че изобщо не успява да докосне противника си. Тогава седнал на земята в знак, че прекратява двубоя и попитал Уешиба как съумява да постигне всичко това. "Виждах ударите ви като лъч светлина преди още да ги нанесете" - бил учтивият отговор.

След схатката Морихей отива в градината на своята къща, за да изтегли вода от кладенеца и измие потта от лицето и ръцете си. Точно в този момент той почувствал как земята под краката му започва да трепери и от нея се издига златист облак, който го обгръща. "Внезапно духът и тялото ми обхванаха целия свят и ми се стори, че разбирам дори езика на птиците, цвъртящи наоколо - разказва самият Уешиба. - Близо до себе си долових божественото присъствие и една мисъл изпълни съзнанието ми: В основата на бойните изкуства е Божията любов - духът на обич и закрила за всичко живо. Изпитах чувството, че цялата земя е мой дом, че Слънцето и звездите ми принадлежат. Освободих се от всякакви желания не само за високо обществено положение, слава и богатство, но и от това да бъда непобедим в единоборствата. Разбрах едно - истинското бойно изкуство не трябва да има нищо общо с грубата физическа сила, още по-малко с каквито и да са смъртносни оръжия, водещи света към унищожение. То е, за да приемеш духа на Вселената, да пазиш мира, да позволиш на всичко в Природата да расте и да се развива. Да се занимаваш с будо значи да черпиш от Божията любов, която произвежда, обработва и предпазва правилно всичко, като я възприемаш и използваш в собствените си ум и тяло."

Това е великолепно описание на сатори (прозрение, просветление), а също и мигът на раждането на едно ново бойно изкуство. Морихей търси името му цели 17 години, развива го и го усъвършенства повече от 40 - до самия край на живота си през 1969 г. На първото негово доджо в Айябе пише Дайто Рю Айкиджуцу, което веднага напомня за бойната система на Сокаку Такеда, чийто ученик е Уешиба. (По-подробно по този въпрос виж в бр. 2/2005 г. на "Усури"). Следват названията Айки Бу джуцу, Кобукан Айки Будо, Уешиба Рю Джуджуцу, Теншин Айки Будо, Такемусу Айки и накрая - от 1942 г. - айкидо. Всъщност изменят се не само названията, променя се и самото изкуство. През довоенния период то е сурово и практично. Техниките изискват сериозна физическа сила и трябва да бъдат максимално ефективни. Хвърлянията често завършват със счупени кости или още по-сериозни контузии. С течение на времето, макар и основните прийоми да остават същите, айкидо следва промените във философските възгледи на своя учител, става по-меко и не толкова директно насочено към обезвреждане на "противника".

Няма коментари:

Публикуване на коментар